Home Page
RegistrerenZoekenFAQGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen
België denkt na over strenge wetgeving alcoholgebruik

 
Reageren    Daily Fun Forumindex » Nieuws, roddels en discussie Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
België denkt na over strenge wetgeving alcoholgebruik
Auteur Bericht
jupi-team
Tettezot


Geregistreerd op: 08 Jul 2007
Berichten: 4000

Bericht België denkt na over strenge wetgeving alcoholgebruik Reageren met citaat
België zou binnenkort een nieuwe, strengere wetgeving in verband met het alcoholgebruik invoeren. Dat meldt althans het magazine Télémoustique in de editie van woensdag. Op 10 maart vergaderen diverse federale en regionale ministers over de problematiek. Het "nationaal actieplan alcohol" is opgesteld na consultatie van deskundigen uit diverse domeinen.

Volgens de deskundigen bestaan er in België te veel verkooppunten waar alcohol kan verkregen worden, schrijft althans Télémoustique. Voorts zouden de prijzen te laag zijn, zouden minderjarigen te gemakkelijk aan alcoholische dranken kunnen geraken en is de reclame over alcohol te nadrukkelijk aanwezig in de samenleving, aldus Télémoustique.

De groep deskundigen heeft een jaar gewerkt en stelt op 10 maart zijn 43 bladzijden tellende verslag voor. Daarin zouden tal van maatregelen staan. Zo zou de leeftijd waarop drank gekocht mag worden, opgetrokken worden naar 18 jaar. Plaatsen waar alcohol kan gekocht worden, zouden strenger gecontroleerd moeten worden.

Een van de meest radicale maatregelen zou neerkomen op een verhoging van de prijs. Alcohol kost naar verluidt veel minder in België dan in de buurlanden.

Politici wilden dinsdag nog niet reageren op het uitlekken van het rapport van de deskundigen. Enkele pistes zouden alleszins al de voorkeur genieten van bepaalde politici, meldt Télémoustique.

_________________
[TeTTn] Hier stond ooit een banner [/TeTTn]
Wo Feb 20, 2008 13:27 pm Profiel bekijken Stuur privébericht
kaarsvet
goe bezig


Geregistreerd op: 07 Feb 2008
Berichten: 688

Bericht Reageren met citaat
WEG! met die regering!
Wo Feb 20, 2008 14:40 pm Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
jupi-team
Tettezot


Geregistreerd op: 08 Jul 2007
Berichten: 4000

Bericht Reageren met citaat
da denk ik. Tis nog niet duur genoeg zeker? Trouwens, bij wie ligt de schuld dat minderjarigen alcohol kopen. Niet aan de prijzen, maar aan diegene wat verkopen. Dat ze daar maar iets aan doen dan...

_________________
[TeTTn] Hier stond ooit een banner [/TeTTn]
Wo Feb 20, 2008 14:48 pm Profiel bekijken Stuur privébericht
kaarsvet
goe bezig


Geregistreerd op: 07 Feb 2008
Berichten: 688

Bericht Reageren met citaat
mja ik vind wel niet door de beugel kunnen dat echt jonge gastjes in den trend van 13, 14 jaar al alcool drinken. Vind dan ze er iets moeten aan doen, maar prijzen verhogen gaat geen kloot uithelpen idd. Ik zou eerder zo campanges doen waarbij ze aan de jongeren zeggen wat dat allemaal voor gevolgen kan hebben op jonge leeftijd. Vind eigelijk vreselijk zielig (ok in mijn tijd was da ook stoer enzo) als ik zo gastjes zie drinken om huneigen te bewijzen. Onlangs zag ik 2 marginale kindertjes (nike air max, kort rokje, gepimpte boezem, stijl blond haar, navelpiercing duidelijk zichtbaar, wit jasje met gekeelde cavia vanboven...) temidden de school-uren en temidden vant zuid in gent n fles vodka soldaat maken. Die waren begot nog geen 14. Stond er echt waar met open mond naar te kijken.
Nu, ergens intrigeert me dat wel. Meestal komt dat jonge alcoolgebruik omdat ze van niet beter weten.
Wo Feb 20, 2008 16:01 pm Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
jupi-team
Tettezot


Geregistreerd op: 08 Jul 2007
Berichten: 4000

Bericht Reageren met citaat
Inderdaad. En daar ligt voor een groot stuk de verantwoordelijkheid bij de ouders. Die laten die kinderen maar doen. Want ze zijn teveel met hun eigen bezig of willen van hun gezaag afzijn.
Een campagna, is een goed plan. Maar denk eerder dat die pubers er eens mee lachen, en het dan zeker gaan uitproberen. Tegendraads doen hé :d

Maar in ieder geval, prijzen verhogen zal nie veel helpen. Ze straffen er enkel de mensen mee die er wel goed mee omspringen...

_________________
[TeTTn] Hier stond ooit een banner [/TeTTn]
Wo Feb 20, 2008 16:11 pm Profiel bekijken Stuur privébericht
Mofok
goe bezig


Geregistreerd op: 09 Nov 2007
Berichten: 971
Woonplaats: Leuven

Bericht Reageren met citaat
da's toch normaal dat het bier duurder is in het buitenland? al het bier wordt in belgie gemaakt en die betalen gewoon het transport en invoerrechten enzo..
Wo Feb 20, 2008 16:44 pm Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Berichten van afgelopen:    
Reageren    Daily Fun Forumindex » Nieuws, roddels en discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar: 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Vjacheslav Trushkin / Easy Tutorials (Photoshop Tutorials).
Vertaling door Lennart Goosens.